neděle 21. dubna 2013

Výzva The Daring Bakers: Celozrnné krekry s olivovým olejem

Sarah z All Our Fingers in the Pie hostovala výzvu Daring Bakerů na únor 2013 a vyzvala nás, abychom využili svou kreativitu při výrobě domácích krekrů a křupavých placek.

Ne, vůbec nejsem blázen. Vím, že je duben a ne únor. Ale jsem zato pořádně opožděná. Takže v dubnu máme výzvu na únor, v květnu bude na březen a tak dále a tak dále (pokud se nezrychlím!). I když pak budou prázdniny, takže žádná škola, takže víc času na pečení. Už je to tady taková ohraná písnička s tou mojí školou. Když já se tam každý den dozvím nějaký nový skvělý věci, který mě totálně dostanou (kéž by v tom pozitivním slova smyslu) a mám strašnou potřebu se z toho vypsat (a všem se vám teď omlouvám, pokud jste nemohli usnout, pokračujte ve čtení, určitě to na vás přijde). Nikdy jsem nečekala, že se dočkám chvíle, kdy budu v matice počítat jen s písmenky a pak z nich dělat grafy. No, já s nima vlastně počítat nebudu, ani nebudu kreslit grafy, protože nemám páru, jak se to dělá, ale fakt mám po dnešku respekt pro našeho profesora. Bože, díky, že pečení je matematicky tak prosté! A teď na krekry, jupí!

Konkrétně tyhle krekry jsem dělala poprvé asi dva roky zpátky během Vánoc. Nevím, co mě to tenkrát popadlo, ale nakoupila jsem asi pět druhů sýrů, který doma normálně nejíme (protože z kozích sýrů naši cítí kozičku, z ovčích ovečku atd.), a rozhodla se je nějak slušně naservírovat. Dopadlo to tak, že jsem je nakrájela na pidi kousky (aby kozička ani ovečka případně nerušily) a k nim podávala právě tyhle krekry. Každý si vzal krekr, na něj dal kus sýra a doplnil buď medem, brusinkovou či rybízovou zavařeninou, nebo ovocem a bylo to. Nakonec se mi podařilo nasoukat do všech trochu toho kozího i ovčího sýra, takže misi považuju za splněnou. Krekry zmizely ještě ten večer a od té doby je dělám prostě jen tak místo chipsů, "tucek" (to zní fakt divně) a podobných, čímž ani jedno nezavrhuju.

Recept na ně jsem si sestavila z mnoha jiných receptů, které jsem našla na internetu, ale ony se v podstatě moc neliší, základ zůstává stejný, ale člověk si může zvolit druh mouky, oleje, přidat různé druhy koření na ochucení dle vlastní fantazie a zkrátka si je vyšperkovat podle vlastní chuti. Tyhle krekry jsou čistě jen z celozrnné mouky a olivového oleje bez dalších přísad, akorát je občas posolím (pokud je jíme jen tak bez sýrů), každopádně je klidně můžete pořádně opepřit.

Jejich příprava je opravdu jednoduchá a rychlá, jen to vyvalování se může dost protáhnout a taky zahrát na nervy. Je totiž potřeba těsto vyválet co nejtenčeji, aby se krekry dobře a rychle celé upekly a hezky křupaly. Výhodou je, že je ani nemusíte vykrajovat, jen těsto stačí rozřezat na čtverečky, takže ani nevznikne žádná ztráta těsta a následné opakované vyvalování. Jediný problém pak může nastat při přendávání čtverečků na plech, protože budou hodně tenké (a taky pokud máte doma teplo) a mohou se k desce/lince snadno přilepit a trhat. Doporučuju proto dobře posypat desku moukou. Pak je stačí šoupnout do trouby a za pár minut jsou krekry na světě. Prostě rychlovka.

Ještě než se k tomu receptu dostanu, musím si postěžovat na počasí (i když je to zcela má chyba, ale tak když to můžu na něco svést). Fotila jsem je totiž teď v únoru, kdy byl ještě sníh a třeskutá zima, a tak jsem zvolila i odpovídající styl misky - se sobíky. Samozřejmě teď se musí naschvál udělat teplo a chudáci sobíci už nejsou aktuální. Ach jo.
Ingredience:
390 g celozrnná pšeničná mouka
1 lžička sůl
235 ml teplá voda
80 ml extra panenský olivový olej
sůl na posypání (lze vynechat)

Postup:
Mouku smícháme se solí, uprostřed uděláme důlek a do něj nalijeme vodu s olejem. Vařečkou promícháme a pak rukama vypracujeme hladké nelepivé těsto. Krátce prohněteme, zabalíme do fólie a necháme odpočinout při pokojové teplotě asi 1 hodinu. Kus těsta odřežeme a vyválíme na pomoučněném vále na velmi tenký obdélník. Vykrajujeme různé tvary (nebo jen rozřežeme na čtverce), dáme je na vyložený plech a případně lehce posypeme solí. Pečeme v předehřáté troubě na 180C asi 8 až 15 minut (záleží na jejich tloušťce) do zlatohněda. Krekry musí být po upečení tvrdé, pokud jsou ve středu ještě měkké, vrátíme je na chvilku zpátky do trouby. Necháme vystydnout a skladujeme ve vzduchotěsné nádobě (jinak by změkly).

  • Můžeme je jíst jen tak nebo je doplníme sýry/džemy dle chuti. Lze je i různě dochutit kořením.
  • Množství je pouze orientační (moje miska měla objem 0,5 litru) a taky záleží hodně na tom, jak tence těsto vyválíte.
Závěr:
Jsou křupavé, ale zas ne tak, že byste si na nich vylámali zuby. Chutnají relativně neutrálně, olivový olej v nich nezanechává žádné silnější aroma, které by mohlo někomu vadit. Pokud je servírujete se slanými sýry, doporučuju je už dodatečně na plechu nesolit.

35 komentářů:

  1. krásné fotky :) líbí se mi ta celozrnná mouka, vyzkouším je :)

    OdpovědětVymazat
  2. Kačko, použila si múku celozrnnú pšeničnú alebo nejakú inú?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jejda, úplně jsem to tam zapomněla napsat :D Použila jsem pšeničnou. Hned to doplním i receptu.

      Vymazat
  3. Jééé! Jsou dokonce i zdravé! To je krása...:)
    Sobící nevadí...;)

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý nápad na příjemné posezení... říkám si, že hodit to na stůl jako předkrmy by mohlo být dobré... Asi se při večeři s přáteli inspiruju:) A krásné fotky, vypadá to moc xhutně. Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veru, díky moc. Doufám, že přátelé budou spokojení :)

      Vymazat
  5. Krásné fotky! A misky se sobíky se mi tuuuze líbí ať léto nebo mráz ;-) Odkud jsou?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju :) Koupila jsem se v tom německém diskontu Kik, občas tam mají takový pěkný blbůstky :D

      Vymazat
  6. Fotky krásné, muselo to být super - a úplně jsem slyšela naše, že z toho cítí ovečku a podobně :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Tak to jsem ráda, že naší nejsou jediní :D

      Vymazat
  7. Taky bych si zakřoupala! A navíc zdravě! Sobíci jsou bezva i v teplém počasí.

    OdpovědětVymazat
  8. Krásně nafocený recept, krekry mě lákají, méně už to vyvalování. Šlo by si usnadnit práci strojkem na domácí těstoviny, nebo i po podsypání moukou bude těsto moc lepivé? Děkuji Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :) Nemám možnost to vyzkoušet, takže čistě teoreticky by to jít mohlo, kdyby se to těsto pokaždé poprášilo moukou. Jinak si myslím, že případně ty odkrojky, co by zbyly a znovu se vyvalovaly, by se tím strojkem měly dát protáhnout, protože ty už většinou tolik nelepí.

      Vymazat
  9. Nemám rada olivový olej :)

    + Pozývam Ťa k sebe na giveaway :) ↓
    http://blog-de-la-licorne.blogspot.sk/2013/05/giveaway-with-oasap.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V těch upečených krekrech ta jeho chuť není nijak výrazná, případně bys mohla použít jiný druh oleje, co by ti vyhovoval :)

      Vymazat
  10. S tou školou tě samozřejmě chápu, mám to taky tak, a to ať už v pozitivním slova smyslu nebo v tom "negativním" :). Já sýry přímo zbožňuji, každý měsíc musím minimálně jednou zavítat do mé oblíbené sýrárny jinak bych se uslintala :D. Jinak to nádobí se soby je nádherné, sama jsem neodolala a vlastním hrnky ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, já jsem z něj byla tak nadšená, že jsem v něm něco prostě musela vyfotit :D My tady ve městě žádnou nemáme, takže sýry kupuju v normálních obchodech, ale většinou se poštěstí a mají nějaký dobrý :D

      Vymazat
  11. Myslím, že by perfektně chutnaly s cibulovým dipem z deníku Dity P. :)))
    vypadají skvěle :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už bych se na její deník měla taky podívat, všude slintám na recepty, co z něj lidi vyzkouší :D A děkuju!

      Vymazat
  12. Dobrý večer, já zrovna propadla kouzlu domácí pekárny a voňavému domácímu chlebíku, ale tyhle sušenky vypadají tak parádně, že pekárnu vyměním za troubu a určitě je vyzkouším. Pěkný večer MArkéta

    OdpovědětVymazat
  13. Tak to vypadá výborně, určitě je někdy připravím na nějaký "vínko-sýrový" večer :))

    OdpovědětVymazat
  14. :) Dnes jsem na tvém blogu poprvé, a vidím jen samé dobroty. Jak říká Markét, ideální pochutina k vínku :P

    OdpovědětVymazat
  15. jééé odkud máš ty nádherné misky se sobama??? Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsem koupila tenkrát v Kiku, možná se tam ještě nějaký rok třeba objeví, docela ráda bych si koupila další :D

      Vymazat
  16. Hezký den :-) krekry jsem zkoušela o víkendu a musím říct, že dopadly výborně :-) s brusinkovým dipem a sýrem chutnaly skvěle :-) díky za inspiraci!! Iveta

    OdpovědětVymazat
  17. Pěkný den,
    pokud se vám nechcou předávat krekry na plech, tak je vyválejte na pečící silikonové podložce a rozřežte plastovým rádýlkem a poté s podlžkou a budoucími krekry na plech a do trouby.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za tip, budu si tu podložku nejspíš muset pořídit :D

      Vymazat

Děkuju za návštěvu mého blogu! Pokud se vám recept líbí, máte nějaké připomínky či nesrovnalosti, dejte mi vědět prostřednictvím komentáře. Všech reakcí si velmi cením a odpovím co nejdřív :)