středa 12. dubna 2017

Dort s čokoládou a arašídovým máslem

Nejprve bych začala pár novinkami, které se mě momentálně týkají. V posledním měsíci se mi totiž všechno tak trochu převrátilo. Přihlásila jsem se na Erasmus, odešla z práce a právě teď začínám svůj jarní semestr na škole v Německu a Polsku, takže jsem měla opravdu hodně málo času s veškerým vyřizováním. Na druhou stranu si dělám seznam všeho, co chci upéct z tradičního německého a polského pečiva, moučníků atd., takže po návratu tu rozhodně bude opět veselo a plno (tady na kolejích opět nemám troubu, nějak se mi vyhýbají). Co se týče dnešního receptu, je nepečený a možná si ho pamatujete z loňského Dobrého rána, kde jsem ho připravovala ještě s pár dalšími dezerty. Pokud ne, nevadí, teď ho objevíte :)

Jak vlastně vznikl tenhle dort? Zcela úmyslně. Volali mi z Dobrého rána (to zní, jako kdyby mi takto volali z televize každý den, což teda ne :D), jestli bych náhodou nemohla přijít a že téma jsou nepečené dezerty, protože se natáčí v galerii, kde nelze používat troubu. Hned jsem nadšeně kývla a až po pár minutách po ukončení telefonátu mi došlo, že já přece peču, nepečené věci zase tak často nedělám a když už, tak to zabere podstatně víc času než dvě hodinky a tuhne to třeba celou noc. Takže jsem začala být vzápětí dost vyděšená, že vlastně vůbec nevím, co bych tak mohla připravit, aby to za dvě hodiny ztuhlo a neskončilo to rozteklou katastrofou v přímém přenosu. Tento dort byl vůbec první z těch tří dezertů, který jsem nakonec vytvořila (a taky nejméně problematický při samotném natáčení, ale o tom až zase příště).

Šla jsem tu celkem na jistotu, korpus jsem zvolila klasický sušenkový, jak bývá u cheesecaku, protože tam je záruka, že ztuhne hned. Jako první krém jsem opět vybrala ten, u kterého si jsem jistá v kramflecích, dělám ho totiž jednak často a jednak je fakt výborný, takže minimálně tohle jsem prostě nemohla pokazit. Pak už to bylo horší, protože to by na dort bylo málo, ale nic dalšího, co by bylo nějak speciální a nevyžadovalo podstatně delší chlazení, mě nenapadalo. Při průzkumu zásob v mé části spižírny jsem narazila na obří zásoby burákového másla (netuším, jak se to stalo, že tam vydržely dvě NEOTEVŘENÉ sklenice) a bylo jasno. Poslední vrstva prostě bude arašídová.

V záloze jsem však žádný recept neměla, rozhodně ne vyzkoušený tak, že by za hodinku byl tuhý a připravený k servírování. Každopádně jsem byla odhodlaná zkusit cokoliv, když to nevyjde, sním to a zkusím další :D Obhlídla jsem si krémy, které dělávám běžně, a tak nějak přibližně jsem si stanovila, co bych mohla použít a v jakém množství. Většinou mi to podle hesla "risk je zisk" moc nevyjde, ale tentokrát při mně asi stála nějaká extra dobrá múza a zadařilo se hned poprvé. Dort byl po dvou hodinách připraven k boji. Nebo spíš padnout. Ve prospěch jedlíků.

Vzhledem k tomu, jak bylo na place nakonec horko a příprava zabrala trochu víc času, musím ho fakt pochválit, protože byl servírovatelný dokonce i po hodince v ledničce (možná to byla snad i kratší doba). Nejtěžší pro mě ve finále bylo vymyslet nějakou tu ovocnou ozdobu na povrchu. V tom jsem obvykle docela tragická. Koukám na různé fotky dortů, kde je na první pohled halabala naházeno až neskutečné množství ovoce a vypadá to strašně dobře. Ovšem ve skutečnosti je to do detailů promyšlené a každý kousek má své místo. Já umím buď tu první zdánlivou variantu, která ale ve výsledku skutečně vypadá, že to tam jen někdo vysypal z kýble, anebo tu naplánovanou, kde ale je taky hned vidět, že to bylo přesně vyměřené. Zkrátka to nemá tu duši. Takže jsem to ozdobila tak, jak jsem nejlíp dokázala, a snad časem dospěju do nějaké lepší vývojové fáze :D

Dneska je to tedy výjimečný den, kdy nepeču, ale chladím. Přece jen se blíží léto (i když tady v Německu to vypadá spíš na opětovný příchod zimy, brrr) a to se něco rychlého a chladivého vždycky hodí. Z ingrediencí bych akorát doporučila hořkou čokoládu do krému, nemusí to být zrovna 80%, osobně používám nejčastěji kolem 50 až 60% čokolády, protože u nás doma jede hlavně mléčná, tak aby to nebylo příliš málo sladké vzhledem k tomu, že do krému už žádný cukr nepřijde. Burákové máslo kupte hladké (bez kousků) a s velkým podílem arašídů. Jako poslední zmíním máslové sušenky - doporučuju koupit skutečně sušenky z másla (nebo upéct :D), pokud do nich nechcete příliš investovat, jsou k nalezení v každém větším supermarketu za příjemnou cenu (např. v Lidlu mají máslové věnečky, které jsou pouze z másla). A teď se můžete směle pustit do nepečení!
Ingredience:
ovoce na ozdobení
Korpus:
240 g máslové sušenky
60 g máslo
špetka soli
Čokoládový krém:
180 ml smetana ke šlehání
130 g hořká čokoláda
190 g mascarpone
špetka muškátového oříšku
15 ml likér (nemusí být)
Arašídový krém:
200 g arašídové máslo
130 g krémový sýr
60 g mascarpone
50–60 g cukr moučka
120 ml smetana ke šlehání

Postup:
Korpus: Sušenky dáme do sáčku a paličkou (či obdobným nástrojem) je rozdrtíme na jemno (případně pomeleme v mixéru). Máslo rozpustíme se špetkou soli a pak do něj vmícháme rozemleté sušenky. Mícháme, až sušenky nasáknou máslo a vznikne relativně celistvá hmota. Tu pak natlačíme na dno dortové formy (umačkáme ji pomocí dna skleničky) a zatím dáme do lednice tuhnout.
Čokoládový krém: POSTUP TADY (pouze vynecháme pomerančovou kůru).
Arašídový krém: Do mísy dáme všechny přísady a šleháme na nízké otáčky, až se vše smísí, pak rychlost trochu zvýšíme a šleháme, až se vytvoří relativně tuhé špičky (krém nebude tak pevný jako ten čokoládový), ale dáváme pozor, abychom ho nepřešlehali a mascarpone se nesrazilo. Krém ihned použijeme nebo dáme do ledničky.
Sestavení: Z lednice vyndáme sušenkový korpus a rovnoměrně na něj rozetřeme čokoládový krém. Dáme na chvíli (ideálně aspoň na půl hodiny) vychladit. Pak opět vyjmeme z lednice a rovnoměrně potřeme arašídovým krémem. Opět dáme vychladit, tentokrát aspoň na 2 hodiny. Poté dort vyndáme, sundáme z něj límec dortové formy, ozdobíme ovocem (já použila meloun, černé třešně a broskve) a podáváme.

  • Krémový sýr do arašídového krému doporučuji typu Philadelphia, Buko, případně podobně chutnající (tedy lehce slaný) krémový sýr. Dá se použít i pouze mascarpone (tedy celkově 190 g mascarpone), ale pak přidejte do krému i špetku soli.
  • Likér do krému použijte libovolný sladký, jaký máte rádi. Já s oblibou používám vaječný, třešňový či mandlový.
  • Pokud jde o velikost formy, dort na fotkách jsem dělala ve formě o průměru 22 cm, ale v Dobrém ránu jsem ho tvořila ve formě o průměru 26 cm - jediný rozdíl byl ten, že dort byl o něco nižší, čili na velikosti formy až tak nezáleží (pro vyšší vrstvy použijte menší průměr a naopak).
Závěr:
Jak jsem říkala už ve vysílání, do bikin mi tenhle dort fakt nepomůže. Ale do ráje chutí rozhodně přiblíží. Pro mě je čokoláda a arašídové máslo úplně dokonalou kombinací, když mám chuť na sladký a jedu "na prasátko", každou kostičku čokolády si namáčím právě do burákového másla a většinou se zastavím, až když dojdou kostičky čokolády. Pro mě je tenhle dort takovou jinou formou mé závislosti a fakt jsem si vychutnávala každý kousek. Čokoládový krém není příliš sladký, naopak má výraznou čokoládovou chuť a skvěle se doplňuje se sladším a lehce slaným arašídovým krémem, kde sůl krásně vyzdvihuje ostatní chutě. Sušenkový základ je taková klasika, ale rozhodně chutná a extra máslová - většinou si ji nechávám samotnou až úplně nakonec :D

34 komentářů:

  1. Katerino, jen koukam,kam jsi se posunula ve studijním i kucharkem životě! A dokonce i mediální hvězda v CT;-)Dort vypadá velice jedlé:-)Jen mám dotaz. Ja uz ani u cheescake nedelam susenkovy korpus.Z důvodu toho,že při porcování se mi drobi.Mas nějaký fígl?Díky!Krasne Velikonoce!Ať už doma nebo u našich sousedu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale to zase nee, jen jedno takové malé vystoupeníčko :D Každopádně děkuju moc! Ohledně toho korpusu, mně se přímo nedrolí, ale nechce se mu ukrojit se přesně podle nože - proto ho pořádně prohřeju pod horkou vodou a samotný dort nechám chvíli přijít k sobě při pokojové teplotě a pak to jde docela dobře. A ještě se to snažím krájet hodně postupně, jako když se řeže pilkou. Snad to pomůže :D

      Vymazat
  2. Catalino, mozna jsem to v textu prehledla, ale chtela bych se zeptat, na jak velkou dortovou formu jsou ingredience uvedeny? Moc dekuji, zitra se do nej pustim :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, nepřehlédla, omlouvám se, tahle informace mě jaksi nenapadla zmínit. Každopádně je to relativně jedno, max. budou jednotlivé vrstvy o něco vyšší či nižší. Tady na fotkách jsem použila formu o průměru 22 cm, ale v televizi jsem ho dělala do 26cm formy a všechno probíhalo stejně. Doufám, že se povedl :)

      Vymazat
  3. díky za báječný a jednoduchý recept :

    OdpovědětVymazat
  4. Super článok! Určite budem sledovať ďalej!:)

    OdpovědětVymazat
  5. Thanks for the share great info, Very useful done great job posted very useful info. A good blog to read! writing skills are awesome. Thanks and good luck keep posting. Are you wondering about link roku tv? Here are few steps to follow. You can talk to our experienced Roku professionals to seek step by step guidance.

    OdpovědětVymazat
  6. In this blog we are sharing thailand lottery results and vip tips about thai lottery. Thai Government published thai lottery result under the supervision of thailand Govt. thai lottery

    OdpovědětVymazat
  7. In this blog we are sharing thailand lottery results and vip tips about thai lottery. Thai Government published thai lottery result under the supervision of thailand Govt. thai lottery

    OdpovědětVymazat
  8. Your blog is filled with unique good articles! I was impressed how well you express your thoughts.

    Playment App | Playment App Download | Playment App APK

    OdpovědětVymazat

  9. You need to always keep tabs on the maps and on the software version, Magellan GPS is one of these device that enable you to get where you want without having to think about finding the best route to take you to destination. Garmin nuvi's are maps that are very popular today. The Garmin nuvi update which range from maps to modern features with voice activated navigation, has a gps unit that will fit your needs.

    OdpovědětVymazat
  10. To vypadá fakt super. :) Ráda bych taky pekla dorty, ale na pečení sladkých dezertů jsem fakt poleno. Dokonce jsem ráda, když se mi podaří klasická koprová omáčka, kterou miluje můj manžel. A když chci dobrý dezert, tak běžím do cukrárny. Jasně, čas od času něco zkusím, ale většinou to je nevalné kvality nebo to dopadne jen v podobě jednoduché buchty na plech. :)

    OdpovědětVymazat
  11. Thank you for posting such a great article! It contains wonderful and helpful posts. Keep up the good work

    Tnreginet | tnreginet.gov.in

    OdpovědětVymazat
  12. Musk himself is the owner of Dogecoin and other cryptocurrency like Bitcoin and Ethereum According to a tweet Musk posted in October 2021.
    capital One Login
    american express login
    ethereum wallet
    gemini exchange
    blockchain wallet

    OdpovědětVymazat
  13. What makes it stand out is that Coinbase offers more than 100 cryptocurrency options that include bitcoin, ethereum and many more. Dogecoin was added on its website in the month of June. This will allow the Coinbase Pro as well as regular customers to use it via its web platform as well as iOS or Android mobile applications.robinhood crypto wallet
    ronin wallet
    amazon.com/mytv
    amazon.com/code
    google play redeem code

    OdpovědětVymazat
  14. Hm, hm, hm. Zrovna jsem si říkal, že potřebuji donést od práce nějaké zákusky, protože jsem měl o víkendu narozeniny. A najednou taková inspirace? I když jsem chlap, tak mě pečení baví a musím říct, že i docela jde. Takže to nejspíš hecnu a do práce upeču dortík. :)

    OdpovědětVymazat
  15. Healthy life human
    Instant satisfaction is cherished in our society, and discomfort is shunned. We commonly encourage sickness into the body by maintaining an environment that is favourable to disease growth and placing a higher priority on worldly belongings than on our own health.

    OdpovědětVymazat
  16. Nechceš místo tohoto zbytečného nadužívání tuků používat a jíst raději proteinové dezerty? Já ti teda nevím, ale mně přijde že dáváš zbytečně velkou váhu tomu máslu a další tučným produktům. Jde to udělat i dietně, ale to asi nechceš slyšet, že?

    OdpovědětVymazat
  17. Opravdu si myslíte že třeba s takovou obyčejnou bábovkou neurazím moji třídní učitelku které bych to chtěla první den v roce donést? Já bych totiž chtěla nějak zapůsobit a udělat dojem protože moc dobře vím že prospěchem to půjde velmi těžko, vždyť já neustále někde jezdím po sportovních kempech.

    OdpovědětVymazat
  18. Dive into the world of Pranayama, where the ancient practice of breath control unlocks a path to holistic well-being and inner peace.
    pranic healing

    OdpovědětVymazat
  19. Join a global community of entrepreneurs as The Global Hues connects innovative minds and fosters opportunities for collaboration and growth.
    theglobalhues

    OdpovědětVymazat
  20. good food is often associated with qualities like freshness, flavor, nutritional value, and cultural or regional significance. Exploring diverse cuisines and trying new dishes can be a great way to discover.Abogado Conducción Imprudente Condado de Hunterdon

    OdpovědětVymazat
  21. Gently press along the edges of the heart to smooth out any wrinkles or uneven folds. This contributes to a polished and professional appearance, enhancing the overall aesthetic of your gum wrapper heart.

    How to Make a Heart with a Gum Wrapper

    OdpovědětVymazat

Děkuju za návštěvu mého blogu! Pokud se vám recept líbí, máte nějaké připomínky či nesrovnalosti, dejte mi vědět prostřednictvím komentáře. Všech reakcí si velmi cením a odpovím co nejdřív :)